Pernilles klumme

Oktober 2017

Ledere har altid haft behov for at lede IT, men hvad er det nye?

Sidste måned skrev jeg om, hvorfor Digital Transformation også er en HR-dagsorden, samt hvilke råd, der kan gives til ledere i forhold til ændringer på arbejdspladsen. I denne måned vil jeg skrive om ”Hvad det nye er?” og ”Hvad det nye kræver af den måde, vi tænker om IT i organisationer”. Dette vil jeg, da det er spørgsmål, jeg har hørt adskillige gange, og også har diskuteret både på Aalborg Universitet, på IT-universitet, samt med en række top-ledere i både den offentlige og private sektor blandt andet på DJØF’s toplederuddannelse og konferencen 600Minutes Executive IT, hvor jeg holdt et indlæg i den forgange måned.

Sidst jeg hørte spørgsmålet ”hvad er det nye?” var dog torsdag i sidste uge. Her havde vi fornøjelsen af at have besøg af professor Joe Peppard på Masterclass i Digital Transformation. Joe Peppard indledte sin præsentation med følgende citat (her oversat til dansk):

”De fleste ledere ved, at revolutionen er i gang, og få tvivler på dens betydning. Da ledere bruger mere og mere af deres tid og investeringskapital på IT, har de også en øget bevidsthed om, at IT ikke længere kan overlades eksklusivt til IT-afdelingen.  I takt med at ledere ser deres konkurrenter bruge information til at skabe konkurrencemæssige fordele, erkender de også behovet for at blive involveret i ledelsen af de nye teknologier. I lyset af den hurtige forandring ved de dog ikke hvordan.”

Mon ikke der er mange ledere, der stiller sig selv lignende spørgsmål om, hvordan de bliver involveret i ledelsen af de nye teknologier og IT? Det sjove er dog, at citatet er fra 1985 – altså mere end 30 år gammelt. Citatet er fra Michael Porters artikel ”How Information Gives You Competitive Advantage” (Porter & Millar, 1985), hvor han netop indleder artiklen med disse ord.  Så det er altså ikke noget nyt, at ledere har behov for at lede IT. Men hvad er det nye, eller er opgaven den samme som for 30 år siden?

Det mener jeg på ingen måde, det er. Behovet for at ledere leder IT er endnu vigtigere i dag end dengang. Men der er jo ikke noget nyt i, at IT anvendes i organisationer. IT har været anvendt til automatisering af manuelle processer i årtier, og også til understøttelse af processer med henblik på bedre koordinering og integration. Begge med det mål for øje at øge produktivitet og effektivisere. Det har krævet nye systemer og nye arbejdsprocesser, og det har sådan set været svært nok for mange. Det nye er, at IT nu vinder indpas i produkterne, i services og medvirker til at muliggøre nye forretningsmodeller og platforme. Dette stiller andre krav end ”bare nye systemer og arbejdsprocesser” – det kræver oftest ændringer i kulturen, nye kompetencer og samarbejdsrelationer og nye organiseringsformer både internt og eksternt.

Og det hænger så også sammen med den måde, vi tænker om IT i organisationen, og hvad ledelsesopgaven er. Dette er noget, jeg over de sidste 10 år har været meget optaget af, og som har resulteret i min model af 4 generationer af tænkning om IT.  Den første generation af tænkning om IT anser IT som systemleverandør, og det er jo fint nok, hvis det bare handler om at få IT implementeret for at automatisere nogle eksisterende manuelle processer. Den anden generation anser IT som leverandør af infrastruktur, og det er fint, hvis det handler om procesunderstøttelse med IT. Men når vi ønsker IT ind i vores produkter og services, bliver der behov for en ny måde at tænke om IT, og så får vi brug for en generation tre. En generation, der anser IT som en samarbejdspartner, som bidrager til at skabe forretningsmæssig værdi. Netop den tredje generation møder jeg mange organisationer, der tænker og ønsker praktiseret i deres organisation, og mange er på udkig efter en IT-leder, der kan levere dette, hvis ikke allerede de har sådan en ansat. Men det er ikke gjort med det. For i takt med at IoT (f.eks. Smart city og Smart Society), platforme og data-dreven ledelse fylder mere og mere for de fleste virksomheder, får vi behov for en generation fire. En generationstænkning, der anser IT som en leverandør af den teknologiske stack, vi som virksomhed har brug for. En stack hvor vi blandt andet anvender egne og andres data, kobler dele af vores systemer sammen med andre, henter applikationer ned fra Clouden, etc. 

Disse fire generationer præsenterer jeg ofte, og det fører som regel til gode debatter om, hvor langt op i generationer den pågældende organisation er nået. Det er min oplevelse, at generationerne giver virksomheder et godt udgangspunkt for at tale om, hvor de er nu, og hvor de ønsker at bevæge sig hen.

Men tilbage til hvor jeg kom fra -  spørgsmålet: ”hvad er det nye”? Ovenstående og mine fire generationer har forhåbentlig givet noget af svaret på spørgsmålet. Men for at få en anden vinkel på samme spørgsmål, spurgte jeg professor Joe Peppard samme spørgsmål i sidste uge under hans besøg på Masterclass i Digital Transformation i Aalborg. Hvis du vil se og høre hans svar på spørgsmålet, kan du se det her. Du vil også kunne høre hans svar på spørgsmålet om, hvad de tre vigtigste råd til virksomheder, som står over for en Digital Transformation er.